آرشیو سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶درس خارج فقه پول وبانک استاد محسن ملکی
آرشیو سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶درس خارج فقه «پول و بانک» استاد محسن ملکی
برای مشاهده متن تقریر، روی شماره جلسه ضربه بزنید.
فهرست مطالب |
شماره جلسه |
مقدمات |
|
مقدمه۱ (پیشینه تاریخی اقتصاد و بانک) |
|
اتفاقات قبل از میلاد مسیح |
جلسه ۱ |
اتفاقات بعد از میلاد مسیح |
جلسه ۲ |
اولین بانکها |
جلسه ۲ |
أدوار بانکداری در طول تاریخ |
جلسه ۲ |
مقدمه۲ (بانک در لغت و اصطلاح) |
جلسه ۲ |
بانک در لغت |
جلسه ۲ |
بانک در اصطلاح |
جلسه ۲ |
مقدمه۳ (جایگاه علم اقتصاد در اسلام) |
جلسه ۳ |
علم اقتصاد در اسلام |
جلسه ۳ |
نظامهای اقتصادی در جهان |
جلسه ۳ |
مقدمه۴ (ترسیم کمال انسان در دو امر کلّی) |
جلسه ۴ |
۱) اموری که به فکر و ذهن مرتبطند (نظم) |
جلسه ۴ |
۲) اموری که توسط احساسات داخلی انسان پدید میآید (عدالت) |
جلسه ۴ |
نتیجه ترکیب این دو (نظم+عدالت= عمل صالح) |
جلسات ۴ و ۵ |
امتیاز نظامهای اسلامی بر سایر نظامها (عمل صالح) |
جلسه ۵ |
خلاصه مقدمات |
جلسه ۶ |
مقصد اول (ضرورت نیاز به بانک) |
جلسات ۷ |
بانک (یکی از مصادیق تحقق امنیت و توسعه) |
جلسات ۷ و ۸ و ۹ |
مقصد دوم (پول و ماهیت آن) |
جلسه ۱۰ |
ریشه و تعریف “پول” |
جلسه ۱۰ |
أقسام پول |
جلسه ۱۰ |
پول کالایی |
جلسه ۱۰ |
پول فلزی |
جلسه ۱۰ |
مراحل پول فلزی |
جلسه ۱۰ |
پول کاغذی |
جلسه ۱۰ |
پول اعتباری |
جلسه ۱۱ |
اقسام پول اعتباری |
جلسه ۱۱ |
الف) پول حکمی |
جلسه ۱۱ |
ب) پول تحریری |
جلسه ۱۱ |
ج) پول الکترونیکی |
جلسه ۱۱ |
فرق پول حکمی و تحریری |
جلسه ۱۱ |
پول در صدر اسلام |
جلسه ۱۱ |
ارزش پول به چیست؟ |
جلسه ۱۲ |
مالیت پول |
جلسه ۱۲ |
مال در لغت: |
جلسه ۱۲ |
انواع مال |
جلسه ۱۲ |
پول مثلی است یا قیمی؟ |
جلسه ۱۳ |
نظر استاد نسبت به تقسیم پول به مثلی و قیمی |
جلسه ۱۴ |
خلاصه بحث پول |
جلسه ۱۵ |
مفهوم شناسی مال، ملک، حق |
جلسه ۱۶ |
جدایی مفهوم مال و ملک |
جلسه ۱۶ |
نسبت ملک و حق با هم؟ |
جلسه ۱۷ |
فرق حکم با ملک و حق |
جلسه ۱۸ |
نتیجه بحث (مثلیت نقشی در مالیت شیء ندارد) |
جلسه ۱۸ |
ضرورت پول |
جلسه ۱۹ |
شئون پول |
جلسه ۱۹ |
مقصد سوم (ماهیت وقوع پول در بانک) |
جلسه ۲۰ |
فصل اول: قرض الحسنه و مبنا در ارجاع مال به مُقرِض (قدرت خرید) |
جلسه ۲۰ |
مقدمه (بیان ۶ نکته در تبیین مسئله) |
جلسه ۲۰ |
کیفیت أداء دین در مال قیمی |
جلسه ۲۱ |
الف) در غیر نقود |
جلسات ۲۱ و ۲۲ |
ب) در نقود |
جلسه ۲۳ |
کلام امام ره در تحریرالوسیله |
جلسه ۲۳ |
بررسی روایات (صحیحه زراره) |
جلسه ۲۴ |
بررسی سندی |
جلسه ۲۴ |
بررسی دلالی |
جلسه ۲۵ |
اشکال به دلالت حدیث و پاسخ آن |
جلسه ۲۶ |
ج۱- تمسک به اطلاق لفظ زکات در روایات: |
جلسه ۲۶ |
ج۲- حکم به اطلاق با تنقیح مناط: |
جلسه ۲۶ |
تنبیه (جمعبندی روایات در باب زکات) |
جلسات ۲۷ و ۲۸ |
خلاصه سخن |
جلسه ۲۹ |
کلام شهید صدر در باب قرض |
جلسه ۳۰ |
ملاک در اداء دیون نقدی (قیمت) |
جلسه ۳۱ |
بررسی مسئله در آیات و روایات |
جلسه ۳۲ |
بررسی کلام آیت الله مکارم شیرازی |
جلسه ۳۳ |
بررسی کلام محقق جواهری |
جلسه ۳۴ |
ملاحظاتی در کلام ایشان |
جلسه ۳۴ |
بررسی ادامه کلام ایشان (وجه دیگری برای ضمان قدرت خرید پول و ردّ آن) |
جلسات ۳۵ و ۳۶ |
ملاحظاتی در این بخش از کلام ایشان |
جلسه ۳۷ |
مقام اول (در نقد کلام ایشان که: پول را مالی مثلی بدانیم) |
جلسات ۳۷ و ۳۸ |
مقام دوم (پول را مال قیمی بدانیم) |
جلسه ۳۹ |
خلاصه سخن |
جلسه ۴۰ |
کیفیت اداء دَین توسط پول (با پول فعلی یا قبلی) |
جلسه ۴۱ |
کلام آیت الله مکارم (اداء دین باید با پول فعلی معتبر صورت گیرد) |
جلسه ۴۱ |
نقد کلام قائلین به اداء دین با پول بی اعتبار |
جلسه ۴۱ |
اشکال نقضی و حلی به فرمایش آیت الله مکارم |
جلسه ۴۲ |
جواب: |
جلسه ۴۲ |
نتیجه کلام ایشان (تقسیم صفات در اموال: شخصیه، نوعیه، مالیت) |
جلسه ۴۲ |
أقول (کلام استاد) |
جلسه ۴۳ |
فتلخص مما ذکرنا (أنّ النقود أموال قیمیه) |
جلسه ۴۳ |
تنبیهات |
جلسه ۴۴ |
تنبیه۱: ماهیت قرض |
جلسه ۴۴ |
تنبیه۲: بررسی روایاتی که قدرت خرید در آن ملاحظه نشده |
جلسه ۴۴ |
موثقه اسحاق بن عمّار |
جلسه ۴۴ |
حدیث عبد الملک بن عتبه الهاشمی |
جلسه ۴۵ |
أقول (استاد): |
جلسه ۴۵ |
تنبیه۳: رشد مال و بررسی آن در قرض |
جلسه ۴۶ |
حدیث حفص بن غیاث |
جلسه ۴۶ |
تنبیه۴: روایاتی در مقابل قول محقق جواهری |
جلسه ۴۷ |
تنبیه۵: بررسی مختار (قدرت خرید) در روایات |
جلسه ۴۸ |
تنبیه۶: جواب اشکال محقق جواهری (إقدام به ضرر مقرض) |
جلسه ۴۸ |
تنبیه۷: جواب اشکال محقق جواهری (ثواب مقرض) |
جلسه ۴۹ |
تنبیه۸: برداشت محقق جواهری از کراهت استقراض |
جلسه ۵۰ |
تنبیه۹: بررسی بیع نسیه و تطبیق آن با مانحن فیه |
جلسه ۵۱ |
تنبیه۱۰: قدرت خرید نیاز به نص شارع ندارد |
جلسه ۵۲ |
تنبیه۱۱: أداء مال مغصوب در مانحن فیه |
جلسه ۵۲ |
تنبیه۱۲: تناقض در کلام محقق جواهری |
جلسه ۵۲ |
تنبیه ۱۳: حدیث دیگری در باب اسقاط اعتبار پول |
جلسه ۵۳ |
حدیث دیگر از یونس |
جلسه ۵۳ |
أقول |
جلسه ۵۳ |
سوال: محاسبه مهریه به نرخ روز |
جلسه ۵۳ |
پاسخ محقق جواهریجلسه ۰۰ |
جلسه ۵۳ |
أقول |
جلسه ۵۳ |
بیان مویدی توسط جناب جواهری (در باب چک) |
جلسه ۵۴ |
جواب استاد به محقق جواهری (در فرق چک و اسکناس) |
جلسه ۵۴ |
سؤال: اشتراط برگرداندن قدرت خرید در قرض |
جلسه ۵۵ |
جواب جناب جواهری |
جلسه ۵۵ |
أقول |
جلسه ۵۵ |
بقی فی المقام شئٌ (بررسی تنافی متصور در دو روایت از یونس) |
جلسه ۵۶ |
نظر مرحوم کلینی و صدوق |
جلسه ۵۶ |
نظر آیت الله مکارم در رفع تنافی ظاهری در این دو روایت |
جلسه ۵۷ |
نظر استاد |
جلسه ۵۷ |
تحصل مما ذکرنا (نتیجه) |
جلسه ۵۷ |
فصل دوم: ملتزم شدن به محتوی عقد قرض |
جلسه ۵۸ |
مقام اوّل: قرض الحسنه مشروط |
جلسه ۵۸ |
مقام دوم: قرض الحسنه مطلق |
جلسه ۵۹ |
جهت اول: جواز استفاده از مال مقترض در هر مسیر حلال |
جلسه ۵۹ |
موجب ملکیت مقترض (قبض یا تصرف؟) |
جلسه ۶۰ |
روایات در مسئله |
جلسه ۶۰ |
صحیحه زراره: |
جلسه ۶۰ |
ملکیت جائزه در قرض (اقوال در مسئله) |
جلسه ۶۰ |
أقول (استاد) |
جلسه ۶۰ |
قرض از عقود جایزه است یا لازمه؟ |
جلسات ۶۱ و ۶۲ |
جهت دوم: برگرداندن زیادی به مقرض |
جلسه ۶۲ |
حکم جوایز بانکی |
جلسه ۶۲ |
تقسیم بانکها به دولتی و خصوصی و نقد آن |
جلسه ۶۳ |
بررسی شخصیت حقوقی از نگاه صاحب عروه |
جلسات ۶۳ و ۶۴ و ۶۵ |
حاشیه امام خمینی و آیه الله خویی به کلام عروه |
جلسه ۶۶ |
نقد سید حکیم بر فرمایش صاحب عروه |
جلسه ۶۷ |
نقد فرمایش صاحب عروه توسط استاد |
جلسه ۶۸ |
الف) إقتراض حاکم مطابق قواعد فقهی نیست: |
جلسه ۶۸ |
ب) قرض گرفتن حاکم از مصارف زکات نیست: |
جلسه ۶۸ |
ج) اداء قرض زکات از مصارف زکات نیست: |
جلسه ۶۹ |
د) جواز مصرف مال زکوی منوط به وجود آن است: |
جلسه ۷۰ |
ه) جواز قرض گرفتن از زکات منوط به مصلحت است: |
جلسه ۷۱ |
مقام اول: تنقیح بحث در مقام تعجیل زکات (بررسی مطالب صاحب جواهر) |
جلسه ۷۱ |
کلام صاحب جواهر به عنوان مقدمه برای کلام محقق |
جلسه ۷۱ |
توضیح کلام سلّار توسط صاحب جواهر (بررسی روایات در مانحن فیه) |
جلسات ۷۲ و ۷۳ |
نقل کلام علامه توسط صاحب جواهر و نقد آن |
جلسات ۷۴ و ۷۵ |
خلاصه کلام صاحب جواهر |
جلسات ۷۵ و ۷۶ و ۷۷ |
أقول (استاد): (بیان ده أمر راجع به مانحن فیه) |
جلسات ۷۷ و ۷۸ و ۷۹ و ۸۰ |
نتیجه بحث در تعجیل زکات و بیان فروض متصور در تعجیل |
جلسات ۸۰ و ۸۱ و ۸۲ و ۸۳ |
رد فرمایش صاحب جواهر توسط استاد |
جلسات ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ |
انتخاب جواز تعجیل زکات (توسط استاد) |
جلسه ۸۷ |
مقام دوم: تنقیح بحث در مقام اقتراض بر زکات: |
جلسه ۸۸ |
نتیجه گیری بحث در مانحن فیه (شخصیت حقوقی؛ مالکیت بانکها) |
جلسه ۸۹ |
فصل سوم: بیان نوع ماهیت أخذ و اعطاء مال در بنوک |
جلسه ۹۰ |
مقام اول: سرمایه گذاری در بانکها |
جلسه ۹۰ |
ماهیت حقیقی تجهیز اموال بانکها |
جلسه۹۱ |
عقد ودیعه |
جلسه۹۱ |
تعریف و توضیح ودیعه |
جلسه۹۱ |
ودیعه در آیات و روایات |
جلسه۹۱ |
انطباق سود بانکی بر ودیعه؟ |
جلسه ۹۲ |
۱٫ أخذ بانکها در ظاهر ودیعه ولی در حقیقت إباحه ی در تصرف مع الضمان |
جلسه ۹۲ |
اشکال این احتمال |
جلسه ۹۲ |
۲٫ أخذ بانکها در ظاهر ودیعه و در باطن عقد مضاربه |
جلسه ۹۳ |
بررسی عقد مضاربه در تجهیز منابع بانکی (اشکالات این احتمال و پاسخ) |
جلسه ۹۳ |
اشکال اول: مضاربه فقط در نقدین است |
جلسه ۹۳ |
جواب اشکال |
جلسه ۹۳ |
اشکال دوم: مضاربه ضرب فی الأرض است |
جلسه ۹۴ |
جواب اشکال |
جلسه ۹۴ |
اشکال سوم: سود مضاربه باید به شکل کسری باشد نه معین |
جلسه ۹۴ |
جواب اشکال |
جلسه ۹۴ |
عبارات فقهاء در نحوه توزیع سود در عقد مضاربه |
جلسه ۹۵ |
روایات در نحوه توزیع سود در مضاربه |
جلسه ۹۶ |
معنای لغوی مضاربه |
جلسه ۹۶ |
کلام مرحوم حکیم (باب مفاعله منحصر در مشارکت نیست) |
جلسه ۹۶ |
نتیجه گیری مرحوم حکیم |
جلسه ۹۷ |
نظر استاد در معنای مضاربه |
جلسه ۹۸ |
خلاصه اشکال سوم و جوابش |
جلسه ۹۹ |
اشکال چهارم: خسارت باید بر عهده مالک باشد که در بانکها نیست |
جلسه ۹۹ |
بررسی عبارت علامه در قواعد |
جلسه ۹۹ |
روایات در مسئله (خسارت بر عامل نیست) |
جلسه ۹۹ |
حکم اشتراط خسارت بر عامل در مضاربه |
جلسه ۱۰۰ |
نظر صاحب عروه |
جلسه ۱۰۰ |
نظر مشهور (کما فی القواعد) |
جلسه ۱۰۰ |
عبارت صاحب جواهر |
جلسه ۱۰۰ |
عبارت صاحب مستمسک |
جلسه ۱۰۱ |
نظر استاد (این شرط مخالف با مقتضای عقد نیست، بلکه مخالف با اطلاق است) |
جلسه ۱۰۲ |
توضیح اقتضاء |
جلسه ۱۰۲ |
توضیح إطلاق |
جلسه ۱۰۲ |
کدام مقدم است؟ (أوفوا بالعقود – المومنون عند شروطهم) |
جلسات ۱۰۳ و ۱۰۴ |
خلاصه سخن |
جلسه ۱۰۵ |
أقسام مضاربه در بنوک |
جلسه ۱۰۵ |
الف) عامل خود بانک باشد |
جلسه ۱۰۵ |
ب) عامل جماعتی از تجار باشند |
جلسه ۱۰۵ |
اشکالات قسم دوم |
جلسه ۱۰۶ |
تتمه فی هذا القسم (دوم) |
جلسات ۱۰۷ و ۱۰۸ |
تکملهٌ: توضیح بیع مرابحه |
جلسه ۱۰۹ |
انواع قرارداد در بیع |
جلسه ۱۰۹ |
روایات در مسئله |
جلسه ۱۰۹ |
مقام دوم: تسهیلات بانکی |
جلسه ۱۱۰ |
اعطای مبالغ به عنوان قرض |
جلسه ۱۱۰ |
اعطای مبالغ به عنوان وام (تسهیلات) |
جلسه ۱۱۱ |
وجه اول: اعطاء وام به هدف تأمین معیشت (عقد وکالت) |
جلسه ۱۱۱ |
بررسی کلمات فقها در وکالت |
جلسات ۱۱۲ و ۱۱۳ |
أقسام وکالت |
جلسه ۱۱۳ |
فرق بین وکالت و اجاره |
جلسه ۱۱۴ |
جمع بندی بحث وکالت در بانکها |
جلسه ۱۱۴ |
وجه دوم: مشارکت بانک در معاملات (عقد شرکت) |
جلسه ۱۱۵ |
تعریف شرکت و اقسام آن |
جلسه ۱۱۶ |
مسائلی در باب شراکت |
جلسه ۱۱۶ |
۱- اکتفاء به تکسب متعارف |
جلسه ۱۱۶ |
۲- کیفیت تقسیم سود بین شرکاء |
جلسه ۱۱۶ |
الف) سود و زیان مطابق اموال هر شریک |
جلسه ۱۱۶ |
ب) شرط عدم تساوی (سهم بیشتر از آنِ شریکی که بیشتر کار کرده) |
جلسه ۱۱۶ |
اقوال در مسئله |
جلسه ۱۱۶ |
تحقیق در مقام: |
جلسات ۱۱۶ و ۱۱۷ و ۱۱۸ |
۳- ملتزم شدن به مدت ملحوظ در شراکت؟ |
جلسه ۱۱۸ |
وجه سوم: وام به کارخانه جات و تولیدیها |
جلسه ۱۱۸ |
بررسی عقد شرکت |
جلسه ۱۱۸ |
بررسی عقد مضاربه |
جلسه ۱۱۸ |
کلام حضرت امام ره |
جلسه ۱۱۸ |
نظر استاد |
جلسه ۱۱۸ |
بررسی عقد جعاله |
جلسه ۱۱۹ |
بررسی عقد اجاره (به شرط تملیک) |
جلسه ۱۱۹ |
وجه چهارم: اعطاء بانک به مؤسسات دولتی و حکومت |
جلسه ۱۱۹ |