استاد محسن ملکی ۱۳۹۶-۱۳۹۷

استاد محسن ملکی-جلسه۴۰: خلاصه مباحث گذشته (۱۳۹۶/۰۹/۱۴)

تلخص مما ذکرنا که پول­های رایج در بین ما اموالی هستند قیمی. و لاینقضی تعجبی که چرا مشهور پولی را مثل می­دانند با اینکه معنای مثلی در کلمات فقها مضطرب است .

در نتیجه مسائل تورم و تضخّم مالی در کنار قیمت و قدرت خرید از موضوعاتی است واضح برای حکم شرع که در بحث ضمان در باب قرض مشاهده می­گردد؛ ظاهراً محقق جواهری ناخودآگاه در پایان سخنش تحت عنوان اینکه آیا دولت نسبت به تورم ضامن است یا نه، فرموده است: اگر حکومتی با زیاد کردن نقدینگی باعث تورم شود و مردم در پول­های خودشان گرفتار ضرر شوند حکومت ضامن نیست چون قدرت خرید توسط خود حکومت پدید آمده است و این نظیر آنجایی است که کشاورزان در یک سال گندم را زیاد کشت می­کنند و باعث ارزان شدن گندم می­شوند. و این بیان حکایت­گر از موقعیت واقعی اعتباری پول است که همان قدرت خرید و قیمت است نظیر کالایی مثل گندم که خودش مثال زده.

لذا به اینجا می­رسیم که پول‌های مردم نزد بانک با عنوان قرض­الحسنه از موضوعات احکام شرعیه است با این عنوان که مردم مقداری از مالیت را در غالب قیمت به بانک می­سپارند و همان مالیت را پس از مدتی تحویل می­گیرند و عندالارجاع تورم (در صورت معقول بودنش در فضای اقتصاد سالم) تعیین‌کننده مقدار مالیت آن پول است‏. البته ممکن است مقرض و مقترض به حسب زمان از جهت کمی زمان یا زیادی زمان نسبت به مقدار تورم صرفنظر کنند مثلاً ۱۰۰ هزار تومان یک سال اگر ۵ هزار تومان تورم کند عندالارجاع نادیده گرفته شود و اگر بخواهد مطالبه کند شرعاً می‌تواند مطالبه کند و جایز است. (به شرطی که قطعاً در قالب تورم باشد و سود نباشد)

دیدگاهتان را بنویسید