استاد محسن ملکی-جلسه۹: ادامه مقصد اول / ضرورت نیاز به بانک (۱۳۹۶/۰۶/۲۸)
از تمام این ۷ نکته که گفته شد مشخص گردید که عمل جمعی و تعاون بر دو قسم است:
۱) تعاونی که باعث صلاح و خیری میشود. (تعاون بر برّ و نیکی) ۲) تعاونی که باعث سقوط و انحطاط میشود. (تعاون بر إثم)
شاهد بر این مطالب علاوه بر گفتههای قبل چند روایت است:
- عنالنبی صلی الله علیه و آله: لا یَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما اَمَروا بِالْمَعْروفِ وَ نَهَوا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقْوى فَاِذا لَمْ یَفْعَلوا ذلِکَ نُزِعَتْ مِنْهُمْ الْبَرَکاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُم عَلى بَعْضٍ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُمْ ناصِرٌ فِى الاَْرْضِ وَ لا فِى السَّماءِ. [۱]
- عن علی علیه السلام: مِن واجِبِ حُقُوقِ اللّه ِ عَلَى العِبادِ النَّصیحَهُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلى إقامَهِ الحَقِّ بَینَهُم.[۲]
- عن علی علیه السلام: ألا إنَّ الذُّلَّ فِی طاعَهِ اللّه ِ أقرَبُ إلَى العِزِّ مِنَ التَّعاوُنِ بِمَعصِیَهِ اللّه ِ. [۳]
- همه این مطالب را جمع میکند این این آیه قرآن: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا.[۴]
مصالح اجتماعی و سعادت انسان در زندگی مادی که مقدمه است برای یک زندگی همین جایی و آخرتی، در دین مقدس اینطور دیده شده که دنیا به اضافه آخرت لحاظ می شود.
اصلا معنای اقتصاد مقاومتی همین أشداء علی الکفار و رحماء بینهم است و مراد از کزرع أخرج شطئه … زراعاتی است که شکوفههایش پدیدار گشته، لیغیظ بهم الکفار پس فقط مسائل فردی نیست.
[۱]. تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۱۸۱، ح ۳۷۳
[۲]. نهج البلاغه ، خطبه ۲۱۶ .
[۳]. تحف العقول ، ص ۲۱۷ .
[۴] . آیه ۲۹ سوره فتح.