استاد محسن ملکی ۱۳۹۶-۱۳۹۷

استاد محسن ملکی-جلسه۶۵: تحلیل و توضیح کلام صاحب عروه (۱۳۹۶/۱۰/۲۰)

أقول: از این عبارت مرحوم سید در عروه مصادیقی از شخصیت حقوقیّه استفاده می­شود:

۱- احتراز حاکم شرعی به عنوان شخصی که مالک زکاه نیست بلکه دارای حقی است نسبت به زکات لذا شخصیتش در رابطه با زکاه حقیقی نیست بلکه حقوقی است.

۲- نفس زکات به عنوان مالی که شأنیّت تأثیر در زندگی مستحقین را داراست به طوری که در همین زکات مدیون و دائن فرض می­شود و به عنوان یک مسئول از او حسابرسی می­شود و محلّ مراجعه قرار می­گیرد.

۳- فرمود: إنّ الدَین علی الزکاه و ادامه داد به اینکه تصور مشغولیت ذمّه­ی زکات أمری عجیب نیست و مضرّ نمی­باشد به جهت اینکه این أمور را عقلاء قبول دارند و به عنوان أمور اعتباریّه برای زکات شخصیت حقوقی قائلند.

۴- استدانه­ی متولی وقف به طوری که مال وقفی مرکز محاسبات متولی می­باشد که با دو عنوان شخصیت حقوقی قابل ملاحظه است: ۱- متولی وقف ۲- خود وقف که از نماء آن  قرض گرفته شده اداء شود یعنی خود زمین وقفی پاسخگو است.

۵- اشتغال ذمّه­ی أرباب زکات از جهت اینکه آنها محل مصرفند نه از جهت اینکه آنها انسانند.

۶- رجوع استدانه­ی متولی علی نفسه از حیث ولایتش بر استدانه علی الزکاه.

۷- توسعه­ی این مطالب در خمس و ردّ مظالم و شرکت­ها و …

از این فرمایش سید استفاده می­کنیم که جایگاه مالکیت فراتر از اشخاص است بلکه اعیان را نیز شامل می­شود (مثل مسجد) و عناوین خاصه و عامه که عرف عقلاء این جایگاه را قبول دارند مثل شرکت­ها (فلان شیء مال شرکت است)

ظاهراً با فرمایش سید، حضرت آیه ا… سیستانی موافق هستند چون حاشیه ندارند. آنگاه صاحب عروه همین مطلب را در بحث وقف نیز آورده است:

ان التحقیق ان الملکیه من الامور الاعتباریه، فوجودها عین الاعتبار العقلائی، و لیست کالسواد و البیاض المحتاجَین الی محل خارجی، بل یکفیها المحل الاعتباری، بل اقول:انّ جمیع الاحکام الشرعیه من الوجوب و الحرمه و نحوهما، و کذا سائر الوضعیات و احکام الموالی بالنسبه الی العبید و السلاطین بالنسبه الی الرعایا، اعتبارات عقلائیه حقیقتها عین الاعتبار و لا وجود لها فی الخارج غیر الاعتبار فیکفیها المحل الموجود فی اعتبار العقلاء؛ کیف و الّا لزم عدم تعلق الوجوب بالصلاه و الحرمه بالزنا الّا بعد وجودهما فی الخارج. نعم مبانیها من الحبّ و البغض و الاراده و الکراهه أعراص خارجیه.[۱]


[۱]  عروه ج ۶ ص ۳۱۵

دیدگاهتان را بنویسید