استاد محسن ملکی ۱۳۹۶-۱۳۹۷

استاد محسن ملکی-جلسه۲۸: ادامه تنبیه (جمع‌بندی روایات در باب زکات) (۱۳۹۶/۰۸/۱۰)

نتیجه این شد که زکات در تمام اموال واجب است و اگر مسلمانی در تمام اموال زکات ندهد مسلمان معصیت کار است و بر معصیتش عقاب مترتب می‌شود و اگر آن نُه مورد را زکات ندهد مسلمان نیست.

مورد ماسوای نُه مورد جایی است که دو عنوان غنی و فقیر تحقق پیدا کند اگر انسان غنی سر و کارش با یک انسان فقیر بیفتد و زکات نه مورد را داده باشد و ‌توان کمک را داشته باشد ولی بگوید کمک واجب نیست و نکند این فرد عاصی است به جهت روایات فراوانی که به این بحث اشاره کرده است.

أن النبی (ص) قال: مَنْ اَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مَنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ.[۱]

زکات استحبابی اختصاص پیدا می‌کند جایی که طرف فقیر زمین گیر نیست البته بحث وجوب زکات و مقدار پرداخت آن به ملاحظه زمان و مکان و مشخص متفاوت می‌شود.


[۱] . ثقه الاسلام کلینی ج‏ ۲، ص ۱۶۴ ح ۵ ؛ تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۶، ص ۱۷۵، ح ۲۹

دیدگاهتان را بنویسید