استاد محسن ملکی ۱۳۹۶-۱۳۹۷

استاد محسن ملکی-جلسه۱۹: ضرورت و شئون پول (۱۳۹۶/۰۷/۲۹)

ضرورت پول

طبق علوم نظری اقتصاد،‌ همانطور که این علوم مُشعرند به ضرورت بانک، همین علوم دلیل است بر اینکه پول هم امری است ضروری. لذا در تاریخ هم از ابتدای زندگی اجتماعی اشیایی بودند که نقش پول را بازی کردند مثل نمک، سیگار، دانه تسبیح، تنباکو. (بین سرخ پوستان آمریکایی)

شوون پول

پول سه شأن مهم دارد: ۱) وسیله داد و ستد است. ۲) وسیله محاسبه مالیت است. ۳) مخزنی است برای ثروت.

شأن اول: اگر پول نباشد باعث می‌شود که هزینه داد و ستد بالا رود و وقت زیادی از خلق‌الله در زندگی اجتماعی صرف داد و ستد شود. چون اگر کسی مثلاً معلم است و بعد از تدریس حق‌الزحمه بگیرد نیازهایی هم دارد مثل ماشین و نان و … اگر پول نباشد در قبال خدمات باید سراغ مشاغل مختلف برود. این پولی که تسهیل می‌کند داد و ستد را باید ۵ خصوصیت داشته باشد: الف) رایج شدنش آسان باشد. ب) نوع مردم آن را بپذیرند. ج) به راحتی خورد شود. د) به راحتی نقل و انتقال داده شود. هـ) سریع مستهلک نشود. لذا چنین عنصری مادی برای آسان شدن داد و ستد ضرورت دارد.

شأن دوم: وسیله محاسباتی است مثل وزن وکیل. اگر نباشد و شما بخواهید گندم را بفروشید و اختلاف می‌شود یکی می‌گوید یک کیلو گندم دو تا تخم مرغ است دیگر می‌گوید نیم کیلو عدس است و … طبع‌ها و گرایش‌ها و دارایی‌ها اثر گذار در ارزش می‌شود و محاسبه سخت یا ناممکن خواهد شد.

شأن سوم: پول مخزن است برای ثروت. چون سریع نقد می‌شود.

با این سه شأن ما یقین می‌یابیم که پول ضرورت دارد. و این أمر ضروری مالیت دارد و اعتباری است.

دیدگاهتان را بنویسید