استاد محسن ملکی ۱۳۹۷-۱۳۹۸

استاد محسن ملکی-جلسه۲۲: شرائط إجاره به شرط تملیک در بانک ملی (۱۳۹۷/۰۸/۰۱)

که تعریف کرده که بعد از مدت اجاره مستأجر مالک شود (شرط نتیجه)

در حال‌ حاضر تسهیلات اجاره به‌شرط تملیک در موارد زیر قابل اعطاء است: ۱- خرید مطب برای پزشکی ۲- خرید دفاتر وکالت ۳- خرید دفاتر رسمی اسناد ۴- خرید محل برای مراکز آموزشی (مدارس غیرانتفاعی) ۵- خرید محل برای تولید ۶- خرید محل در کسب و صنوف.

پس ‌از دریافت تقاضای مشتری برگ درخواست استفاده از شرایط اجاره به‌شرط تملیک حسب مورد برای اشخاص حقیقی یا حقوقی در اختیار متقاضی قرار می‌دهد تا برگ مذکور را در دو نسخه تکمیل و پس از امضاء همراه با مدارک لازم به بانک بدهد.

 پس ‌از بررسی و وصول اطمینان از اینکه به تمام سؤالات مندرج در برگ سؤال به‌طور کامل پاسخ داده ‌شده نسبت به کسب اطلاعات حسب مورد از طریق اداره اطلاعات اعتباری یا مأمورین اداره شعب اقدام می گردد.

واحدها باید این موارد را در معامله لحاظ کنند:

الف) تقاضای اجاره‌ی به‌شرط تملیک اموال منقول و غیرمنقول منحصراً جهت تسهیل در امور تولیدی یا خدماتی بوده و چنانچه تقاضا برای واحد مسکونی ارزان قیمت ارائه شود (یا این واحد احداث شده یا در دست احداث باشد) و همچنین اعطای این تسهیلات با اجازه باشد. اشکال ندارد.

ب) نوع و مشخصات اموال داده شده کاملاً مشخص باشد.

ج) متقاضی باید بهای خرید و شرایط آن و نام فروشنده‌ی اموال را تعیین کند و درصورتی‌که اموال مورد خریداری باید از خارج کشور وارد شود شرایط و مجوزهای لازم برای ورود اموال و مشخصات کارخانه سازنده یا فروشنده کالا مضبوط گردد.

د) برای تعیین بهاء مال مورد اجاره موارد ذیل باید ملحوظ شود :

  1. بهای خرید بر اساس قیمت رسمی یا عرف بازار مورد قبول واواحد پرداخت کننده ی تسهیلات باشد.
  2. هزینه‌های نصب و راه‌اندازی و سایر هزینه‌ها به‌منظور بهره‌برداری مشخص گردد.
  3. هزینه‌های خدمات پس ‌از فروش به‌طور مشخص تعیین گردد.

هـ) درصورتی‌که خرید و استفاده اموال مورد تقاضا مستلزم اخذ مجوز و پروانه باشد اقدامات لازم از طرف متقاضی به‌عمل ‌آمده و ملاک مورد نیاز ضمیمه قرارداد باشد.

و) چنانچه مال مورد اجاره ماشین‌آلات و تأسیسات باشد متقاضی مسئولیت کلیه امور انتخاب ، تحویل و راه‌اندازی را شخصاً و بدون هیچ‌گونه حرفی باید به‌عهده بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید