اخبار

آغاز به کار سومین دوره پودمانی اقتصاد

سومین دوره پودمانی اقتصاد هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد، ۲۱ بهمن ماه با ۲۰ نفر ازطلاب برگزیده حوزه علمیه خراسان آغاز به کار کرد.

در این دوره که به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و به عنوان سومین دوره پودمانی اقتصاد برگزار می‌شود، حدود ۲۰ نفر از طلاب فاضل و برگزیده حوزه علمیه خراسان پس از طی مراحل مختلف، پذیرفته شده‌اند.

در جلسه افتتاحیه این دوره که مقارن با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و در ایام ماه مبارک رجب در ۲۱ بهمن ماه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر نعمتی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز، به اهداف و افق‌های پیش روی دوره اشاره کرد و افزود: تربیت مجتهدان متجزی در عرصه فقه‌الاقتصاد که به خوبی با موضوعات و مسائل اقتصاد آشنایی دارند، هدف برگزاری این دوره‌ها می‌باشد.

دکتر نعمتی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان آموزشی و پژوهشی در علوم اجتماعی و انسانی در کشورهای غربی و در دانشگاه‌های مطرح دنیا، تأکید کرد: دوره‌های پودمانی اقتصاد به دنبال جریان‌سازی و تعمیق مطالعات علوم اجتماعی و انسانی در حوزه‌های علمیه است تا بتواند با موضوع‌شناسی درست و مسئله‌سازی دقیق، آموزه‌های فقهی و اسلامی را در آنها به کار ببندد و به اجتهاد در این عرصه‌ها بپردازد.

در ادامه این جلسه آقای دکتر علی اکبر کریمی، مدیر آموزش هیئت اندیشه‌ورز، به بیان برنامه‌های درسی دوره و تشریح ضوابط آموزشی آن پرداخت و تآکید کرد: تمام تلاش هیئت در این دوره‌ها این است که ضوابط و استانداردهای آموزشی را در تراز بالایی رعایت کند و برای این منظور از اساتید مطرح و برجسته حوزه و دانشگاه از مشهد و قطب‌های علمی کشور نظیر تهران، قم و اصفهان، به بهترین شکل به صورت حضوی و مجازی استفاده شده است.

دکتر کریمی بیان کرد: طلاب پس از گذراندن دوره دوساله مقدماتی پودمانی و بعد از تدوین مقاله علمی – پژوهشی تحت اشراف تیم علمی هیئت، با شرکت در آزمون جامع و اخذ نمره قبولی وارد دوساله پیشرفته پودمانی خواهند شد.

در ادامه این جلسه نیز آقای دکتر سیداحمد عاملی، مدیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد، به تشریح یکی از طرح‌های پژوهشی هیئت با عنوان نظام مسائل فقه‌الاقتصاد پرداخت و افزود: این طرح مجموعه‌ای از مهم‌ترین مسائل مرتبط با فقه و اقتصاد را با رویکردی نظام‌وار و سیستمی و به شکلی کاملا بدیع و توصیفی طرح کرده و هر مسئله آن به نحوی مورد بررسی قرار گرفته که می‌تواند چارچوب یک طرحنامه پایان‌نامه و یا رساله را شکل دهد.

دکتر عاملی ابراز امیدواری کرد: طلاب فقهلاقتصادیفقطلاب دوره در صورت موفقیت در دوره می‌توانند در یکی از مسائل این طرح، مقاله، پایان‌نامه یا رساله تدوین نمایند و نیز در انجام طرح‌های پژوهشی هیئت به‌عنوان دستیار پژوهشی مشارکت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید