اخباررویدادهای آموزشی

استقبال حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی از طراحی رشته تخصصی فقه‌الاقتصاد سطوح تخصصی و عالی

پنج شنبه اول آبان ماه ١٣٩٩، اعضای هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان با حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی، استاد برجسته خارج فقه حوزه مشهد، دیدار کردند.

در این دیدار صمیمانه که در دفتر معظم له برگزار گردید، آقای دکتر عاملی، مدیر هیئت، به توضیح سرفصل‌های رشته‌ تخصصی فقه‌الاقتصاد در دو مقطع سطح ٣و ۴ که توسط هیئت تدوین و طراحی شده و در دست تصویب می‌باشد، پرداخت.

بعد از توضیحات ایشان، حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی ضمن تشکر از تلاش‌های هیئت در جهت تدوین سرفصل‌های آموزشی رشته فقه‌الاقتصاد در حوزه علمیه خراسان، با دقت نظر و پیگیری مجدانه‌ای به بیان سؤالات و نظرات خود درباره این رشته‌ها و سرفصل‌های مربوطه پرداختند و افزودند: باید مشخص شود چه میزان می‌توان از این دوره‌ها توقع داشت، آیا فهم ابتدایی یا فهم عمیق و دقیق مسائل اقتصادی و یا حتی ورود و نظریه‌پردازی در مسائل اقتصادی کشور و ارائۀ راهکارهای اسلامی جهت حل این مسائل مورد انتظار است.

نکته دیگری که استاد اشرفی مطرح فرمودند این بود که آیا طلاب دانش‌آموختۀ در این رشته‌ها در حد یک دکترای رشته اقتصاد، دانش اقتصاد را فرا می‌گیرند؟ و اینکه خروجی این دوره‌ها در چه قواره‌ای خواهد بود تا بتوان انگیزه و شناخت کافی در میان طلاب از وضعیت آیندۀ علمی خود ایجاد نمود.

همچنین استاد برجسته خارج فقه حوزه مشهد بیان داشت که کتاب ارزندۀ «اقتصادنا» نوشتۀ فقیه متفکر شهید محمدباقر صدر چه جایگاهی در میان سرفصل‌ها و منابع رشته‌های فقه‌الاقتصاد دارند؟

آقای دکتر عاملی در پاسخ به سؤالات حضرت آیت‌الله اشرفی عنوان داشت: طلاب فاضل علاقه‌مند در این رشته‌ها حدود ۶٠ واحد تخصصی دانش اقتصاد را که گلچینی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دروس اقتصادی می‌باشد فرامی‌گیرند و اگر چنانچه تا پایان این دوره را همراهی کنن

د می‌توانند با تلاش و استعداد خود، در حد یک دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، فهم اقتصادی داشته باشند و نیز با گذراندن دوره سطح ۴،

 به سطح دکترای فقه‌الاقتصاد دانشگاهی ارتقا یابند؛ البته نباید با این تعداد واحد اقتصادی، انتظار نظریه‌پردازی در اقتصاد کلان کشور داشت.

مدیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد افزود: می‌توان از میان طلاب شرکت‌کننده‌ در این رشته‌ها، ولو تعدادی انگشت‌شمار جهت فهم دقیق مسائل اقتصادی تربیت نمود و بدین ترتیب راه برای ورود تخصصی طلاب به عرصه نظریه‌پردازی و استنباط دقیق مسائل اقتصادی باز خواهد شد.

ایشان همچنین در مورد جایگاه کتاب شهید صدر در منابع رشته‌ها، تأکید کرد: منابعی نظیر اقتصادنا و سایر آثار قلمی بزرگان حوزه نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر و سایر اندیشمندان و اقتصاددنان مسلمان، در قالب مطالعات اقتصاد اسلامی در کنار دروس تخصصی اقتصادی و منابع تخصصی فقهی در سطح ۴، به طلاب عرضه خواهد شد.

آقای دکتر عاملی همچنین در پایان ضمن بیان گزارشی از برگزاری دوره‌های پودمانی اقتصاد (سطح ٣ فقه‌الاقتصاد) در دو سال گذشته تاکنون، از حمایت‌های بی‌دریغ و ارزندۀ علمی و معنوی آیت‌الله اشرفی در این مسیر قدردانی و تأکید کرد: باید این رشته با قوت در حوزه دنبال شود و چندین دوره برگزار شود تا ان شاءالله بتوان با تربیت طلاب فاضل، مسیر استنباط مسائل اقتصادی کشور و حل آنرا هموار ساخت.

در پایان حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی نیز همت و جدیت و تلاش‌های مجدانه هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد در راستای طراحی و برگزاری دوره‌های تخصصی فقه‌الاقتصاد و ورود حوزه و طلاب به مباحث اقتصادی را ستایش نمودند و تأکید کردند: مسائل اقتصادی، مسائل ضروری و مورد نیاز کشور و نظام و نیازمند پاسخگویی از سوی حوزه‌های علمیه است؛ البته باید دانست چنین مسیری سخت و ناهموار است و نباید در این مسیر علیرغم ناملایمات و ریزش‌های مرسوم، دلسرد شد.

گفتنی است دوره‌های فقه‌الاقتصاد توسط هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد در دو سطح تخصصی (سطح ٣) و سطح عالی (سطح ۴) تدوین شده است که در سطح تخصصی طی مدت چهار سال و در سطح عالی طی مدت ۵ سال، طلاب برگزیده و علاقه‌مند در کنار دروس فقه و اصول، تعداد واحدهای مشخصی از دانش اقتصاد را با اساتید مبرز دانشگاه و حوزه فرامی‌گیرند و پژوهش‌هایی را در هر سطح به انجام می‌رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید