اخباروقف

دیدار مسئول دفتر موقوفات حوزه علمیه خراسان با مسئولان هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد

مسئول محترم دفتر موقوفات حوزه علمیه خراسان با اعضای هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان دیدار کرد و از نزدیک در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های این هیئت قرار گرفت.

در این جلسه که صبح روز سه‌شنبه ٨ تیرماه ١۴٠٠ در محل دفتر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، آقای دکتر عاملی، مدیر محترم هیئت اندیشه‌ورز به بیان و معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های هیئت در سه ساحت آموزش، پژوهش و ترویج اشاره کرد و از توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هیئت در آینده خبر داد.

مدیر محترم هیئت با اشاره به ظرفیت‌های فراوان موقوفات، بر جهت‌دهی موقوفات به سمت فعالیت‌های پژوهشی درباره مسائل روز مورد نیاز جامعه در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد، تأکید کرد و افزود: این هیئت راهبرد و هدف‌گیری خود را بر ساحت پژوهشی در عرصه فقه‌الاقتصاد با توجه مسائل روز مورد نیاز جامعه قرار داده است و این آمادگی را دارد تا با همکاری و مساعدت و به‌کارگیری ظرفیت موقوفات، بتواند بسیاری از مسائل پژوهشی را با ایده‌های نو و به‌روز و با استفاده از توان فقهی و علمی هیئت، به انجام و سامان برساند.

دکتر عاملی تأکید کرد: هم‌اکنون طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی زیادی در عرصه‌های مختلف اقتصادی با توجه به توان علمی هیئت طراحی شده و آماده اجراست که اگر چنانچه تأمین مالی شود می‌تواند راهگشای بسیاری از نیازمندی‌های جامعه و حوزه باشد.

در این دیدار، حجت‌الاسلام الهی‌پور، مسئول جدید دفتر موقوفات حوزه‌ علمیه خراسان، هم ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌های گسترده آموزشی و پژوهشی و محصولات باکیفیت و قابل توجه به‌بارنشسته در این هیئت که با زحمات شبانه‌روزی تیم هیئت انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: می‌توان با احصا و احیای موقوفات فراوان در استان‌های خراسان، در جهت راهبرد پژوهش در حوزه‌های علمیه که نیاز اساسی حوزه به‌شمار می‌رود و هیئت اقتصاد به‌خوبی در این مسیر فعالیت‌هایش را تعریف کرده است، گام‌های اساسی برداشت.

مسئول دفتر موقوفات تأکید کرد: رقبات فراوانی وجود دارد که اگر به بهره‌برداری و درآمدزایی برسد می‌تواند نیازهای حوزه‌های علمیه را در بسیاری جهات برآورده سازد و پروژه‌های پژوهشی مورد نیاز را تأمین مالی نماید.

ایشان همچنین بر مسائل پژوهشی مختلف در حوزه وقف هم اشاره کرده و تأکید کرد: بسیاری از مسائل در حوزه موقوفات از جمله در بحث سرقفلی و حق کسب و‌پیشه و مانند آن وجود دارد که از حیث فقهی و قانون‌گذاری و اقتصادی، بر روی آن کار نشده است و نیازمند کار پژوهشی مستقل است تا بتواند تبدیل به قانون شده و مشکلات این حوزه را برطرف سازد.

در پایان دو طرف بر حوزه‌های مختلف همکاری و ایجاد تفاهم‌نامه همکاری بین این دو نهاد حوزوی تأکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید