اخبارمعنویات

آیت‌الله رضازاده: معتقدم این طلاب‌اند که باید اساتید خود را انتخاب کنند

در روز میلاد با سعادت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان با حضرت آیت‌الله رضازاده عضو محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان دیدار کرد.

در این دیدار که در بیت معظم له برگزار گردید حجت‌الاسلام دکتر نعمتی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد، به معرفی مبسوط یکی از پروژه‌های جاری هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد با موضوع «احیای سنت‌های کارامد حوزوی با تکیه بر ابزارهای تحلیلی دانش اقتصاد» پرداخت تا بدینوسیله از رهنمودها و نقد و نظر این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان بهره‌مند گردد.

دکتر نعمتی با اشاره به گزارش مکتوب پروژه که در روزهای پیشین به حضور استاد معظم تقدیم شده بود، اظهار داشت اینکه چرا پس از انقلاب در عین تلاش برای سامان بخشیدن به حوزه‌های علمی مسیری طی شد که منجر به از دست دادن بسیاری از محسنات و سنت‌های کارامد حوزه شد دارای تبیین و تحلیلی است که در ساحت «اقتصاد آموزش» از آن بحث می‌شود و متأسفانه طراحان و سیاست‌گذاران نظام دانشگاهی و حوزوی ما – و نیز نویسندگان سند بنیادین تحول آموزش و پرورش – به بایسته‌های این ساحت از دانش اقتصاد وقوف نداشته‌اند. 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه افزود آموزش از منظر اقتصاد یک خدمت یا کالاست که دارای بازاری است و چنانچه این بازار همچون هر بازار دیگر، از شروط رقابت عادلانه و غیرانحصاری فاصله بگیرد دچار وضعیتی می‌شویم که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه ما به وجود آمده است. وی تأکید کرد این در حالی است که حوزه‌های سنتی ما به بهترین وجه حائز اصول رقابت آزاد – از قبیل آزادی ورود به جرگه مدرسین و طلاب، آزادی در انتخاب برنامه درسی و متن درسی و … – بوده‌اند.

در ادامه حضرت آیت‌الله رضازاده، عضو محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های شکل‌گیری مجوزهای تدریس حوزوی پس از انقلاب، انگیزه صیانت از اندیشه انقلاب و جلوگیری از سیطره جریانات مخالف بوده است بیان داشتند که این مقررات برای سنجش صلاحیت علمی مدرسین نبوده است و بنده اعتقاد دارم اکنون نیز مانند گذشته باید طلاب تعیین‌کننده اساتید خود باشند. ایشان در ادامه با نقل خاطراتی از مرحوم آیت‌الله میلانی (ره) و نیز طلاب مدرسه حقانی قم در پیش از انقلاب، به این نکته اشاره کردند که حتی جهات غیرعلمی اساتید در آن زمان توسط طلاب بررسی می‌شد و در صورت مشاهده همسویی یک فرد با رژیم از وی فاصله می‌گرفتند. در پایان، دبیر هیئت اندیشه‌ورز مجموعه‌ای از کتب منتشره هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد را به استاد معظم تقدیم نمود

دیدگاهتان را بنویسید