اخباربانک و بازار سرمایهخلق پولنقد بانکداری

باید مکانیسم خلق پول بانکی به‌عنوان منشأ تورم در کشور به رسمیت شناخته شود.

دکتر بخشی در نشست علمی اقتصادنا عنوان کرد:

نشست علمی با عنوان «بحران نظام پولی و بانکی و وضعیت آینده اقتصاد ایران» به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان و با همکاری حسینیه هنر برگزار شد. در این نشست آقای دکتر رسول بخشی دستجردی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، به ایراد سخنرانی علمی در میان علاقه‌مندان پرداخت.

این اقتصاددان پولی با اشاره به شکاف ایجادشده بین تولید و نقدینگی در کشور تشریح کرد:  از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۹۷، یعنی درطول ۴۵ سال، تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود ۲٫۳ برابر شده است، اما در همین فاصله زمانی نقدینگی بیش از ۳۰ هزار برابر شده. یعنی به‌طور متوسط هرسال در کشور ما نقدینگی حدود ۲۶ درصد رشد نموده است، حال آنکه تولید حدود ۲ درصد در هر سال رشد نموده است! این اعداد نشان می‌دهد که علم بانکداری و چگونگی تنظیم و هدایت سیاست پولی در ایران بومی نشده است. (سخت‌افزار بانک به‌عنوان یک نهاد کاملاً غربی به ایران وارد شده است، اما مدیریت نرم‌افزاری آن و درواقع دانش پولی وارد نشده است).

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه باید رشد نقدینگی متناسب با تولیدات کشور باشد افزود: به طور متوسط هر روز بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی در کشور اضافه می‌شود! برای اینکه این افزایش هر روزه در میزان نقدینگی مشکل ساز نباشد، باید به همین میزان در طرف تولید و مبادله حقیقی کالاها و خدمات، یعنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان، ارزش ایجاد شود، اما هرگز این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید قیمتها متناسب با رشد روزانه نقدینگی افزایش یابند. ولی مشکل اینجاست که این اتفاق هم نیفتاده است. یعنی در طول ۵ سال گذشته حدود ۳۶۰ درصد نقدینگی کشور رشد نموده است، اما تولید حدود ۱۰ درصد رشد داشته است، با این وجود تورم تنها حدود ۴۰ درصد بوده است (بدون احتساب وقایع سه ماهه اخیر). یعنی در طول این چند سال به‌جای اینکه تورم کنترل شود، درواقع ذخیره شده است و این ذخیره درحال بزرگتر شدن است.

وی با طرح این سؤال که چه عواملی باعث شده است تا چنین وضعیتی برای اقتصاد ایران پیش بیاید، عنوان کرد: باید مکانیسم خلق پول بانکی به‌عنوان منشأ تورم در کشور به رسمیت شناخته و مدیریت شود.

دیدگاهتان را بنویسید