اخباراقتصاد ایرانالگوی پیشرفتدولت

وزیر اقتصاد تأکید کرد: عطش جدی وزارت به یاری حوزه‌های علمیه در سیاست‌گذاری اقتصادی

وزیر اقتصاد در ارتباط مجازی با گردهمایی سومین دوره پودمانی اقتصادِ هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان در مشهد از عطش جدی این وزارت برای دریافت نظرات و اندیشه‌های اقتصاد اسلامی و کمک فضلای حوزه در جهت سیاست‌گذاری اقتصادی کشور خبر داد.

آقای دکتر خاندوزی، وزیر محترم اقتصاد، در این جلسه که به‌عنوان اولین جلسه توجیهی سومین دوره پودمانی (کوتاه‌مدت) آموزش اقتصاد برای طلاب برگزیده و پرتلاش حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می‌شد، ضمن تقدیر از دعوت هیئت اندیشه‌ورز و تلاش‌های آن، ابراز امیدواری کرد تا در این جلسه تعدادی از فضلای طلاب وارد در ساحت پژوهش‌‌های اقتصاد اسلامی و حل مسائل اقتصاد ایران شوند.

سکاندار اقتصاد کشور با بیان اینکه بنده سابقا آشنایی کوچک و همکاری با هیئت اندیشه‌ورز داشته و در جلسات «اقتصادنا» حضور داشتم و خود مصر بودم که دقایقی در خدمت دوستان باشم، تأکید کرد: به‌دلیل حضور در جلسات کاری متعدد، فرصت بحث محتوایی نیست، ولی بنده از این فرصت استفاده می‌کنم برای اعلام یک عطش جدی در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی و تعیین تکلیف مسائل اقتصادی. به‌ویژه روندها و مسیرهای جهت‌ساز و سرنوشت‌سازی که در صورت انتخاب، می‌تواند بسیاری از قوانین و مصوبات دولت و مجلس و در نهایت چهره واقعی اقتصاد در کشورمان را تحت تأثیر قرار دهد و ما اگر این رویکردها را از ابتدا به درستی انتخاب نکنیم در مسیری بسیار دشوار و شاید بی‌بازگشت قرار می‌گیریم و آثار آن نه تنها در سطح خرد و زندگی خانواده‌ها و تک تک فعالان کوچک بلکه در سطح شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها و اصناف و تولیدکنندگان عمده بروز خواهد داشت.

دکتر خاندوزی تأکید کرد: آن چیزی که به‌عنوان شاخص‌ها و معیارهای تحقق یک الگوی مطلوب اسلام در اقتصاد سراغ داریم که شاخص‌های عدالت، فقر و فساد، توانمندی تولید و بالندگی اقتصادی است، همه اینها معلول آن رویکردی است که در پس ذهن سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان اصلی کشور قرار دارد. هر چقدر این الگوها از منظر اندیشه ناب و آمیخته با تجارب که کارآمدی و پیاده‌سازی نگاه‌های نظری را در خود به دنبال داشته باشد حتما ثمرات هم متفاوت خواهد شد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما در گام دوم انقلاب اسلامی به چنین بازنگری‌ها و بازاندیشی‌هایی در آن الگوها بیش از پیش نیاز خواهیم داشت، تأکید کرد: اگر این انتخاب‌ها را اصلاح نکنیم و نظریه‌پردازی های خودمان را با مسائل واقعی اقتصاد مردم و تولیدکنندگان و فعالان تجاری و بانکداران و سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی و غیره نزدیک نکنیم و ثمره آن نظریه‌پردازی‌ها به تغییر الگوها منجر نشود، مصداق علم لاینفع خواهد بود. بنابراین افرادی که دغدغه اصلاح واقعیت‌های نظام سیاست‌گذاری و حیات اقتصادی جامعه را دارند، انتظار است ورود جدی‌تری به این مباحث داشته باشند و با آزاداندیشی علمی و نقادی، طرح‌هایی را دراندازند که بتواند خروجی‌های اقتصاد ایران را از این وضع فعلی خارج کند.

ایشان با تأکید بر تلاش و کمک این وزارت‌خانه و به‌طور مشخص معاونت‌ سیاست‌گذاری اقتصادی و پژوهشکده اقتصادی برای درانداختن طرح‌های نو، ابراز امیدواری کرد که ظرفیت‌های تحولی در حوزه‌های اندیشه‌ای به ویژه اقتصاد اسلامی بیشتر از قبل ظهور و بروز داشته باشد.

وزیر اقتصاد در پایان ابراز امیدواری کرد در فرایند و شیوه ارتباط و اتصال مباحث نظری اقتصاد اسلامی با مباحث اقتصاد ایران آماده پذیرش کمک دوستان هستیم و دست آنها را به گرمی می‌فشاریم تا انشاءالله بتوانیم به‌زودی شاهد برگزاری جلسات و گفتگوهای علمی برای کمک به سیاست‌گذاری اقتصادی کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید