اخباراقتصاد ایرانبورس و بازارهای مالیدولت

دکتر خاندوزی در نشست اقتصادنا: تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت، عادلانه نیست

آقای دکتر خاندوزی، نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در سومین وبینار «اقتصادنا» هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، خواستار اختصاص منابع دیگری برای این صندوق شد.
آقای دکتر خاندوزی در سومین نشست از سلسله نشست‌های مجازی (وبینار) اقتصادنا که در ١٣ شهریور ماه به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان برگزار گردید، با انتقاد از نادیده‌گرفتن نهاد صندوق تثبیت بازار بورس، تأکید کرد صندوق توسعه ملی متعلق به همه مردم و حتی نسل‌های آینده است و ما در مجلس در حال پیگیری آن هستیم این است که به جای اینکه از صندوق توسعه استفاده شود، از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه نقش‌آفرین هستند درصدی ولو ناچیز گرفته شود.
دکتر خاندوزی در این نشست با توجه به تحولات اخیر بورس تأکید کرد: قانون‌گذار برای چنین روزهایی که معروف به روزهای بارانی است، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و نهادی به اسم «صندوق تثبیت بازار» از سال ۱۳۹۴ ایجاد شده است.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح سازوکار این صندوق پرداخت و افزود: بنا بود بخشی از درآمدها در صندوق تثبیت بازار وجود داشته باشد که در زمانی که بازار یک‌باره سقوط می‌کند، صندوق تثبیت بیاید و نقش سرعت‌گیر را ایفا کند و اجازه ندهد که این اتفاق به یک التهاب و یک ترس عمومی و فراگیر منجر شود.
نوسان، ذات بازار بورس است اما نه با این میزان!
دکتر خاندوزی البته با بیان اینکه همیشه کاهش و افزایش جزو ذات بازار است و اتفاقاً خوب است که مردم و سهام‌داران بدانند که ممکن است در یک ماه ۲۰۰ درصد بازدهی کسب کنند، اما چه بسا در ماه بعد ۱۰۰ درصد ارزش خودش را از دست بدهد، اذعان کرد: البته باید نهادی وجود داشته باشد که در چنین شرایطی به داد اقتصاد برسد.
صندوق، ضعیف و نحیف رها شده است!
منتخب مردم تهران در مجلس با ذکر این نکته که متأسفانه این نهاد بعد از تأسیس خودش بسیار بسیار ضعیف باقی مانده است، افزود: ما در مجلس در حال پیگیری هستیم که آن دستگاه‌هایی که باید در طول سال‌های قبل منابعی را در اختیار صندوق تثبیت می‌گذاشتند و تا سال ۱۳۹۸ به این قانون عمل نکردند، مکلف بشوند که به سرعت به صندوق تثبیت بازار کمک کنند تا اتفاقاتی مثل شرایطی که این روزها برای بازار پیش آمده تکرار نشود و اگر قرار باشد بازار اصلاح شود، با نوسان کم‌تری این اتفاق بیفتد.
ما در مجلس هم منابع مالی مورد نیاز صندوق تثبیت را در حال پیگیری هستیم، هم بحث نظارتی که مربوط به اصلاح مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار است.
صندوق تثبیت؛ دولتی و بدون انگیزۀ کسب سود
هیئت علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در قانون پیش‌بینی شده است که صندوق تثبیت بازار، یک صندوق کاملاً دولتی باشد؛ یعنی اساساً به دنبال کسب هیچ منفعتی نیست که به نیت کسب سود، به خرید و فروش بپردازد؛ بلکه هر جایی که حکومت و دولت نیاز به مداخله ببینند، این صندوق باید وارد شود؛
شنبه بعد شهادت حاج قاسم، صندوق به داد بازار رسید
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ در آن شنبه بعد از شهادت حاج قاسم، انتظار می‌رفت که بازار سرمایه هم دچار یک وحشت عمومی بشود و بازار دچار منفی بشود، لذا از این صندوق خواسته شد که کمک کند برای اینکه بازار خیلی دچار التهاب بزرگی نشود و بازار مدیریت شود. بنابراین صندوق تثبیت بازار، برای روز مبادا است. نمی‌خواهم بگویم که در عمل کاملاً موفق بود، اما می‌شود گفت که مؤثر بود. این صندوق طوری در موقعیت خرید قرار می‌گیرد که بازار کاملاً به سمت قرمز شدن نرود و البته ممکن است چند روز بعد هم این سهامی که خریداری کردند را بفروشند.
پیشنهاد مجلس برای اختصاص درصد اندکی از شرکت‌های بورسی برای تجهیز صندوق تثبیت
دکتر خاندوزی در پایان در مورد منابع مالی صندوق با بیان اینکه منابع این صندوق هم باید طبق قانون، با درصدی از درآمدهای نفتی که قرار بود وارد صندوق توسعه بشود، تأمین می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است، افزود: پیشنهادی که ما در مجلس در حال پیگیری آن هستیم این است که به جای اینکه از منابع صندوق توسعه استفاده شود، از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه نقش‌آفرین هستند درصدی ولو ناچیز گرفته شود؛
وی در چرایی عدم تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تأکید کرد: به نظر ما با رویکرد عدالت‌خواهانه، برداشت از صندوق توسعه کار به حقی نیست؛ چرا که صندوق توسعه ملی متعلق به همه مردم است و حتی نسل آینده هم می‌تواند از این صندوق بهره‌مند شود؛ بنابراین ما نباید صندوق توسعه ۸۰ میلیونی را برای جبران زیان‌های آن ۵ میلیونی که بازار سرمایه نقش‌آفرین هستند خرج کنیم، به ویژه آن ۵ میلیونی که در ماه‌های گذشته ممکن است سودهای بزرگی را برده باشند؛ یعنی سودش به جیب خودشان برود، اما زیانش را ما بخواهیم از منابع صندوق توسعه همه ملت ایران تأمین کنیم. به نظر می‌آید که این کار خیلی با عقل، عدل و انصاف سازگار نیست.
برای ملاحظه گزارش تفصیلی نشست به اینجا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید