اخباراقتصاد ایرانبانک و بازار سرمایهرویدادهای آموزشینقد بانکداری

پنجمین سمینار (وبینار) اقتصاد ایران با عنوان بحران زیان‌دهی بانک‌ها در ایران

پنجمین سمینار (وبینار) درس اقتصاد ایران ویژه دوره پودمانی اقتصاد، با عنوان «بحران زیان‌دهی بانک‌ها» با ارائه آقای دکتر شریف‌زاده، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، ۲۶ خرداد ماه ۹۸ برگزار گردید.

این سمینار که به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان و اولین بار در بستر اینترنت و به صورت مجازی برگزار می‌شد به یکی از چالش‌های جدی نظام بانکی در اقتصاد ایران می‌پرداخت.

آقای دکتر شریف‌زاده در این سمینار با ارائه گزارشی از وضعیت رشد سرمایه‌گذاری در کشور در سال‌های اخیر، آنرا نگران‌کننده و منفی دانست و افزود: سهم مخارج عمرانی از بودجه عمومی دولت در سال‌های اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

معاونت آموزش دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق ضمن بیان وضعیت منفی ترازنامه شبکه بانکی در کشور، به دو زیان پنهان ناشی از دارایی‌های موهومی بانک‌ها و زیان آشکار ناشی از سودآوری پایین بانک‌ها اشاره کرد و افزود: این زیان‌دهی با تأثیر معکوس بر سرمایۀ بانک‌ها موجب کاهش کفایت سرمایه و در نتیجه کاهش توان اعتباردهی بانک‌ها در جهت تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای و طرح‌های عمرانی در کشور می‌شود.

دکتر شریف‌زاده در ادامه به ترکیب دارایی‌های شبکه بانکی، ترکیب بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام و برخی نسبت‌های مهم مالی در شبکه بانکی از جمله نسبت حقوق صاحبان سهام به دارایی، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات، نسبت سود دریافتی به تسهیلات جاری و تخمین تسهیلات جاری شبکه بانکی در ایران پرداخت.

ایشان در نهایت به محاسبه دارایی‌های موهومی شبکه بانکی در قالب سه دستۀ مطالبات غیرجاری، مطالبات از دولت و سایر دارایی‌ها پرداخته و منابع مورد نیاز برای مقابله با بحران زیادن‌دهی و ورشکستگی بانک‌ها را مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید