اخباراقتصاد ایرانبورس و بازارهای مالیرویدادهای آموزشی

هشتمین سمینار (وبینار) اقتصاد ایران با موضوع تحلیل بازار مالی در اقتصاد ایران

هشتمین سمینار (وبینار) درس اقتصاد ایران ویژه دوره پودمانی اقتصاد، به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، با ارائه آقای دکتر امیری، استادیار گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی تهران، سوم تیرماه ۹۸ در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار گردید.

آقای دکتر امیری در این نشست که در بستر اینترنت و به‌صورت مجازی برگزار می‌شد، با مروری بر نقش و اهمیت بازارهای مالی در اقتصاد، به تحلیل سه بازار عمده مالی در ایران یعنی بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه پرداخت.

استادیار دانشگاه خوارزمی، اقتصاد ایران را جزء کشورهای بانک‌محور در حوزه تأمین مالی برشمرد و سهم بازار پول در اقتصاد ایران را بیش از ۹۰ درصد عنوان کرد. در حالی که سهم بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار، فرابورس) تنها بین ۵-۶ درصد می‌باشد و سهم بازار بیمه هم حدود یک درصد برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بالای تورم یکی از علل اصلی نرخ بالای سود بانک‌ها و در نتیجه عدم تحقق تأمین مالی بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان اقتصادی می‌شود افزود: این نرخ بالا سبب می‌شود تا منابع ناشی از سپرده‌های بانکی نتواند به بخش تولید وارد شده و به سرمایه‌گذاری و افزایش توان تولید بنگاه‌های اقتصادی بینجامد.

استادیار اقتصاد در ادامه ضمن تشریح اهمیت بازار بیمه در اقتصاد دنیا افزود: در اغلب کشورهای جهان، شرکت­های بیمه برای ایجاد پوشش کافی برای هزینه­های خود، کسب درآمد و سودآوری بیشتر، رشد و توسعه فعالیت­های بیمه­ای، ارتقای کمّی و کیّفی خدمات خود و…، در سطح وسیع و گسترده­ای در اقتصاد ملی و بازار سرمایه مشارکت می­کنند. این کشورها ضمن تحقق اهداف داخلی خود، به اجرای طرح­های مولد اقتصادی و تحرک بازارهای مالی نیز کمک می­کنند که در نهایت، منجر به رشد و توسعه اقتصادی می­شود.

ایشان در نهایت به وضعیت عملکرد بورس اوراق بهادار، بورس کالا، فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی و نیز بازدهی اسمی بازارهای رقیب همچون سکه، دلار، مسکن و سود بانکی در طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ پرداخت و افزود: بیشترین بازدهی و ریسک در بین بازارهای مختلف به ترتیب مربوط به سود بانکی و بورس بوده است. همچنین با عدم در نظرگیری سود بانکی، بازارهای ارز (دلار) و مسکن بیشترین متوسط بازدهی و کمترین ریسک را داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید