اخباراقتصاد مقاومتی

اولین نشست هم‌اندیشی با پژوهشگران اقتصاد اسلامی مشهد برگزار شد.

به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان

نشست هم‌اندیشی هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی با پژوهشگران و مدرسان اقتصاد اسلامی و مقاومتی مشهد در تاریخ ۵آذر، همزمان با گرامیداشت روز بسیج برگزار گردید. در این نشست که با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های فردوسی، علوم اسلامی رضوی و دانشگاه عطار و حضور دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و پژوهشگران و مدرسانی از دانشگاه‌های امام صادق علیه ‌السلام، دانشگاه تهران، پژوهشکده ثامن مشهد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید، آقای دکتر سید احمد عاملی مسئول هیأت و حجت‌الاسلام علی نعمتی دبیر هیئت به معرفی فعالیت‌های این مجموعه از ابتدا تا کنون پرداختند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام علی نعمتی بیان کرد تعبیر امام راحل(ره) از فقه به عنوان «تئوری اداره انسان» و جامعه، دوره‌‌ای جدید در سیر تحول فقه شیعه را رقم می‌زند که هنوز در آغاز آنیم.

سپس وی به بیان ضرورت‌های پرداختن حوزه به اقتصاد پرداخت و مواردی چون شرط لازم برای تشکیل دولت اسلامی و پیشروی در فرآیند تحقق اهداف انقلاب، ضرورت فقه حکومتی و فقه نظام، ارتجاع غربی روشنفکران دینی و دین‌گریزی مردم، بحران کارآمدی دین در اداره اقتصاد و ضعف الگوهای اقتصاد اسلامی، بحران انزوای تدریجی حوزه به علت دور بودن از عینیت و متن مسائل واقعی کشور و نهایتاً استفاده بهینه از ظرفیت ‌های موجود در بین طلاب را برشمرد.

در ادامه آقای دکتر عاملی به بیان سیر تشکیل و فعالیت‌های هیئت پرداخت و برنامه‌های این مجموعه را در سه محور آموزش، پژوهش و ترویج برشمرد. در محور آموزش طراحی دوره تخصصی پنج ساله سطح ۲ و ۳ پیوسته فقه و اقتصاد، طراحی دوره تخصصی شش ‌ساله سطح ۳ و ۴ پیوسته فقه و اقتصاد، طراحی، گزینش و برگزاری اولین دوره دوساله پودمانی اقتصاد برای نخبگان و مدرسین جوان را می‌توان عنوان کرد. وی همچنین در محور پژوهش به طراحی و و برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی اقتصاد اسلامی تحت عنوان «سلسله نشست‌ های اقتصادنا» که بیست جلسه از آن تا انتهای مهرماه ۱۳۹۷ با ارائه اساتید برجسته اقتصاد اسلامی کشور برگزار شده است، اشاره کرد. همچنین نقد و بررسی سرفصل برخی از دروس پایه رشته اقتصاد دانشگاه و نیز نقد و بررسی طبقه‌بندی JEL از موضوعات دانش اقتصاد و تدوین طبقه‌بندی‌ای جدید از مسائل اقتصادی بر مبنای اقتصاد اسلامی، تدوین مجموعه پرسش های فقهی و مسائل مستحدثه در موضوع اقتصاد بخش عمومی و پول، بخش دیگری از فعالیت‌های هیئت در زمینه پژوهش می‌باشد.

در حوزه ترویج هم رایزنی با مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج کشور، رایزنی با اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان و برگزاری کارگاه‌های موضوعی در اقتصاد اسلامی برای طلاب سطوح مقدماتی حوزه از جمله فعالیت‌های این هیئت می‌باشد. همچنین طراحی کارگاه‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی در سه سطح مجزا و نیز کارگاه‌های موضوعی در اقتصاد اسلامی نظیر پول و بانک، تأمین اجتماعی، بخش عمومی و … از جمله برنامه‌های آینده هیئت جهت ترویج گفتمان اقتصاد اسلامی در حوزه و دانشگاه می‌باشد.

در انتهای این دیدار هر یک از حاضرین به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم موارد مطروحه عبارت بود از: آسیب‌های حوزه و دانشگاه در عدم توجه به مباحث اقتصادی، لزوم تکمیل زنجیره دانش در اقتصاد اسلامی و ضرورت دیدگاه عملیاتی به نظریات، بازنگری در متون و منابع اقتصادی دانشگاه‌ها، ضرورت طراحی و گنجاندن واحدهای درسی اقتصادی با منبعی اصیل و متقن در میان دروس حوزوی.

دیدگاهتان را بنویسید